Raportul succesului: emotii pozitive versus emotii negative

Cum reactionezi cand copilul vine de la scoala cu o nota de 10 la romana si una de 4 la matematica ? Care nota iti atrage atentia ?
Un renumit filosof a spus : “Descopera ceva de care sa iti pese cu adevarat si traieste aratand aceasta !”. Studiile arata ca , in domenii diferite precum relatiile sentimentale si lucrul in echipa, oamenii sunt mai satisfacuti si mai performanti atunci cand raportul dintre emotiile pozitive si emotiile negative este de cel putin 3/1 pentru munca si 5/1 pentru relatii. Cu cat acest raport este mai mare , cu atat ai mai mult succes. Cu cat generezi mai multe emotii pozitive, cu atat esti mai sanatos si traiesti mai mult. Interesant , nu ?
Care sunt emotiile pozitive ? Iubirea, bucuria, recunostinta, entuziasmul, increderea. Exersarea lor repetata duce la implinire, la atingerea obiectivelor, la succes.
Care sunt emotile negative ? Teama, ingrijorarea, ura, invidia, vinovatia, lipsa de speranta. Cand esti prizoniera lor, totul merge prost, din esec in esec. Desi multi oameni simt aceste efecte in viata lor, totusi, cand fac o alegere, cel mai adesea isi indreapta atentia spre partea negativa a situatiei.
Cum reactionezi cand copilul vine de la scoala cu o nota de 10 la romana si una de 4 la matematica ? Care nota iti atrage atentia ? Un sondaj recent arata ca 83% dintre parinti acorda atentie lui 4 si doar 17% lui 10 ! Consecinta : in loc sa il laude pe copil pentru nota 10, sa-l incurajeze sa isi dezvolte talentul pentru limba romana prin participare la olimpiade scolare, ei il cearta strasnic pentru nota 4 si ii pun meditator la matematica.
De ce este gresit acest mod de a vedea lucrurile ? Pentru ca este mai productiv sa incepem discutia cu partea pozitiva, laudand si apreciind copilul pentru succesul lui (nota 10). Emotia pozitiva ce ia astfel nastere in sufletul lui il ajuta nu numai sa continue sa aibe succes la romana, dar ii elibereaza si energia necesara pentru a-si corecta prestatia la matematica.
In schimb, a incepe cu critica si cearta pentru nota 4 nu face decat sa demoralizeze copilul, distrugandu-i increderea in sine. Motivatia lui va fi de acum inainte ”Invat de teama sa nu fiu certat de parinti.” Studiile confirma aceste atitudini. Astfel, copiii care au fost laudati de parinti au avut o imbunatatire globala de 71% , in timp ce copiii care au fost certati si-au ameliorat notele cu doar 19%.
Ceea ce este valabil la scoala se regaseste si la locul de munca si in viata. Emotiile pozitive sunt mai mult decat un semn al bunei dispozitii. Ele sunt necesare pentru autoperfectionare, cresterea randamentului, invingerea stresului, pentru rezultate optime in toate laturile vietii.
Lucrand la ceea ce iti face placere, la ceea ce te trage inima esti nu numai productiva, dar si energizata. Surplusul de energie merge spre a indrepta defectele pe care simti ca este nevoie sa le indrepti.
Asadar, data viitoare cand te uiti in carnetul de note al celui mic, cauta notele de 9 si 10. Bucura-te pentru ele si lauda-ti copilul. Obisnuieste-te sa te focalizezi pe lucrurile bune ca sa le faci si mai bune.
Poti crea in mod constient un raport al succesului tot mai mare. Iti poti multiplica emotiile pozitive si micsora emotiile negative. Poti deveni stapanul emotiilor tale, capitanul sufletului tau !
dr.Silviu Popa
1 Response
  1. MIRELA BUZILA Says:

    Foarte adevarat,domnul doctor!! Am trait din plin acest sentiment...cand eram in primele clase,mama imi rupea pagini intregi de foi din caietele de tema, pana ii placeau ei literele facute de mine...mai tarziu, am adoptat un stil dactilografiat fara patina personala ca sa nu ii mai dau aceasta ocazie!...cand am intrat la un liceu de profil unde erau 360 de elevi pe un loc si am intrat pe locul 18 cu o medie peste 8,50 mi-a zis si mama si familia ,sa nu mai falesc,ca puteam mai mult daca eram mai atenta!!)))...in ziua de azi ma confrunt cu o lipsa de incredere enorma in putintele mele,chiar daca am in jurul meu oameni care ma apreciaza! E o perdea groasa pe care nu o poti da la o parte indiferent ce pareri minunate au ceilalti depre tine! Dar acum am descoperit EFT-ul!!! Si marturisesc ca am o speranta sa elimin aceste programe cu ajutorul acestei terapii!!...P.s.Exceptional este ca eu am invatat aceasta lectie dura,iar cu copiii mei NICIODATA nu actionez asa.Salutari cu drag si multumesc!Mirela